niedziela, 5 lutego 2017

Zabawy które uczą

Jeśli Twoje dziecko zna już literki, potrafi czytać, możesz bawić się z nim, a jednocześnie rozwijać umiejętności sprawnego czytania, pisania,  kreatywność i szybkość myślenia, poszerzać zasób słownictwa.
Przedstawiam kilka zabaw do których potrzebujemy przede wszystkim karki i długopisu. Możemy się w nie bawić w oczekiwaniu w kolejce do lekarza, podróży, czy w domu w wolnym czasie. Będą one dla dziecka wysiłkiem intelektualnym i gimnastyką umysłu, która zaowocuje, a dodane do tego elementy konkurencji i sam czas spędzony z rodzicem sprawią, że będzie to dla dziecka czysta przyjemność i do tego pożyteczna! W podanych niżej zawodach i konkurencjach mogą zmierzyć się rodzic z dzieckiem czy też rodzeństwo, lub nasze dziecko z kolegą czy koleżanką. Ważne aby szanse były równe.
1. Wiele z jednego– Wymyślamy jedno długie słowo (np. czekoladopodobny, powyłamywany itp.) I ustalamy czas, np. minutę- odmierzamy stoperem. Próbujemy z liter danego słowa utworzyć jak najwięcej innych krótkich, np. z czekoladopodobny powstanie nam m.in.: pole, czad, blady itp. Wygrywa osoba, która utworzy jak najwięcej słów w danym czasie
2.od A do Z- Do tej zabawy potrzebujemy gazety i długopisu.  W ciągu np. minuty mamy znaleźć w gazecie po jednym słowie na każdą literę alfabetu, np. alergia, belka, chodnik.. itd. Zaznaczamy je kółkiem. Wygrywa osoba która zrobiła to pierwsza.
3. Literowe schody- Wybieramy dowolną literę. Np. U I wymyślamy słowa dopisując po jednej literce w każdej rundzie:
U
Ul
Ula
Kula
Zabawę wygrywa osoba, która dojdzie jak najdalej

4. Sprawdzian słownictwa- Jedna osoba w myślach mówi alfabet, druga w pewnym momencie mówi „stop”. Podejemy  literę na jakiej stanęło, np. M. Partner zabawy w ciągu 60s ma wymienić jak najwięcej słów na te literę. Drugi gracz liczy słowa i mierzy czas. Następuje zamiana. Punkt dla osoby która podała więcej słów. Zabawa ubogaca słownictwa, uczy szybkości myślenia.
5.Zaszyfrowana wiadomość- Zadaniem dziecka jest napisanie zaszyfrowanej wiadomości do mamy lub innego członka rodziny. Każde słowo musi  zostać napisane od tyłu, np. agord omam! (droga mamo).Ważne aby dziecko nie podpierało się notkami, ale literowało w myślach.  Zadanie jest dobrą gimnastyką dla umysłu.
6. Nietypowe skróty
Wybieramy kilka popularnych skrótów: np. PKS, PKP, UMCS. Zadanie polega na tym aby rozwijać je w nietypowy sposób np. PKS- Pralnia kurtek skórzanych. Zabawa dla starszych dzieci, rozwijająca wyobraźnię i kreatywność.
7. Faszerowana pieczeń
„Pieczeń” składa się z dowolnego słowa, którego podajemy pierwszą i ostatnią literę. Zapisujemy na kartce.  Faszerujemy ją w dowolny sposób dopisując w środek litery, które nadadzą jej sens. Staramy się znaleźć jak najwięcej kombinacji, np.
T…………..K: Tartak, Tonik itp.
8. List anonim
Dziecko dostaje niepotrzebną gazetę, kartkę, klej i nożyczki. Zadanie polega na wycięciu z gazety poszczególnych słów, liter, całych zwrotów, ułożenie z nich i przyklejenie na kartce listu do np. członka rodziny. Gdy w zabawie bierze udział kilka osób, rodzic może potem zgadywać kto jest autorem którego listu.
9. Rymy
Wybieramy słowo do którego w określonym czasie dziecko ma znaleźć jak najwięcej rymów.
Liczymy słowa, po czym zapisujemy punkty. Np. Kotek- młotek-psotek- motek itp.

10. Pomieszana kolejność
Wybieramy słowa, które zapiszemy na kartce, jednak z poprzestawianą kolejnością liter. Zadaniem dziecka jest odgadnąć jakie to słowa.
Np. OŁSMA – masło

wpis: Marta Skrzyńska

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz