SCENARIUSZ
ZABAWY KARNAWAŁOWEJ
”PODRÓŻ
PO NIBYLANDII"
Poniższy
scenariusz może być wykorzystany zarówno na zabawie karnawałowej, choinkowej,
jak i ( przy lekkiej modyfikacji i skróceniu) na urodzinach.
Czego
potrzebujemy do przeprowadzenia tej zabawy?
·
-balonów,
·
-pompek do balonów,
·
-pudełka z zadaniami ( zadania na
karteczkach np. zrób dwa podskoki, zaśpiewaj coś itd. - ilość zadań zależy od
ilości dzieci na zabawie)
·
-liny lub poprzeczki do Limbo,
·
-kostki z ilustracjami części ciała: głowa,
ucho, brzuch, kolana,
·
-utworów muzycznych: "
Chocolate", " Samolot" , " Syp Symeon", " Jedzie
pociąg z daleka" , " Ciasto", " Gimnastyka", oraz dowolna muzyka
do tańca,
·
-arkuszy szarego papieru,
·
-kredek,
·
-stroju Piotrusia Pana
Na
co zwrócić uwagę jeśli chodzi o organizację przestrzeni w której ma się odbyć
zabawa?
Na sali zawieszone są arkusze szarego papieru, na
których dzieci, które nie będą brały udziału w zabawie mogą międzyczasie
rysować kredkami. Motyw przewodni rysowania : " Kraina Nibylandii".
Takie zadanie plastyczne jest bardzo dobrym rozwiązaniem w przypadku, gdy na
zabawie karnawałowej pojawią nie małe dzieci, którym trudno jest skupić się na
udziale w zabawach i konkurencjach, lub są po prostu za małe. Oprócz kredek
można też przygotować gotowe szablony do odrysowywania, np. postać Piotrusia
Pana, Dzwoneczka itp.
PRZEBIEG ZABAWY.
1.
Powitanie dzieci.
Prowadzący zaprasza wszystkich do podróży po krainie
Nibylandii, wyjaśnia, że wspólnie będą podróżować po różnych krainach, różnymi środkami
transportu. Na początku wymienia wszystkie krainy: kraina balonów, kraina
sportu, kraina tańca, kraina smakołyków. Wyjaśnia też, że na sali są zawieszone
arkusze szarego papieru, na których dzieci w wolnej chwili mogą rysować.
·
Zabawa "Witam tych, którzy..."
Wszystkie osoby stają w kręgu.
Prowadzący wypowiada różne powitania, dzieci, które uważają, że zostały
powitane podnoszą ręce i machają.
- Witam tych, którzy lubia czekoladę.
- Witam tych, którzy mają dziś na
sobie sukienkę.
- Witam tych, którzy lubią
niespodzianki.
·
Zabawa "Powitanie częściami
ciała".
Prowadzący wymienia poszczególne
części ciała, a dzieci witają się z osobą po swojej prawej i lewej stronie
wybraną częścia ciała:
- Witają się nasze dłonie.
- Witają się nasze stopy.
- Witają się nasze głowy.
- Witają się nasze uszy.
2.
Podróż do krainy balonów.
Prowadzący objaśnia, że do krainy balonów dzieci polecą
balonem ( chusta animacyjna).
·
Zabawa "Lot balonem".
Uczestnicy stoją wókół chusty, każdy trzyma za uchwyt,
prowadzący wydaje instrukcje: lecimy
wyskoko, ponad chmurami ( dzieci podnoszą chustę do góry), lecimy nisko, ponad ziemią ( dzieci
trzymają chustę nisko), zrywa się wiatr,
najpierw delikatny, porem coraz mocniejszy (dzieci wachlują chustą)
W
tym momencie zabawy warto wykorzystać rozłożoną już chustę animacyjną i przeprowadzić
kilka zabaw z chustą :
o
"Stań na kolorze”- uczestnicy tańczą w rytm muzyki wokół
chusty. Gdy muzyka umilknie, stają na kolorze podanym przez prowadzącego.
o
"Złap przesyłkę”- grupa tworzy koło, trzymając chustę, na
której położona jest piłka. Wyznaczona osoba zajmuje miejsce pod chustą,
wyciągając ręce przez otwór. Zadaniem bawiących jest tak prowadzić piłkę, by
trafiła ona do osoby pod chustą. Zabawa może być prowadzona na czas ( kto więcej
razy w czasie jednej minuty chwyci i odrzuci piłkę na chustę).
o
"Sałatka
owocowa"- uczestnicy trzymają chustę za uchwyty. Podzieleni są na cztery,
pięć rodzajów owoców np. gruszki, banany, cytryny, truskawki, kiwi itp. Grupa
wachluje chustą. Gdy jest ona wysoko prowadzący wymienia nazwy owoców, a osoby
należące do tych rodzajów przebiegają pod nią zmieniając się miejscami i łapią
inne uchwyty. Na hasło ,,sałatka owocowa” - wszyscy zmieniają miejsce. Zamiast
owoców mogą być kolory.
(
(zobacz inne zabawy z chustą: kliknij)
(
·
Taniec z balonami.
Dzieci dobierają się w pary, każda para otrzymuje
balon. Prowadzący wyrzuca kostkę, na której są zaznaczone różne części ciała,
gdy np. wyrzuci głowę, dzieci trzymają balon między głowami, gdy nos - między
nosami, itd.
·
Wyścig z balonem.
Prowadzący dzieli uczestników na dwie drużyny, każdy
dostaje jeden balon. Uczestnicy ustawiają się w dwóch rzędach, na linii startu.
Ich zadaniem jest ( pojedyńczo) pobiec do przygotowanego
pojemnika ( kosza), wrzucić do niego balon, wrócić, dopiero wtedy może biec
kolejna osoba. Wygrywa drużyna, która szybciej pozbędzie się wszystkich
balonów.
·
Modelowanie balonów.
3.
Podróż do krainy sportu.
·
Zabawa
"Konik".
Animator wyjaśnia, że do krainy sportu dzieci będą podróżować
koniem, a właściwie same zamienią się w koniki.
Wszyscy uczestnicy zabawy siedząc, odgrywają sceny z wyścigu. Osoba
prowadząca opisuje jego trasę, np. mówi "most”, a grupa
imituje odgłos przejazdu przez most itp. W trakcie
zabawy zwiększamy tempo wykonywania poleceń.
Przykładowe polecenia wydawane
przez prowadzącego:
o
przez całą
drogę klepiemy się w uda
o
dżokej żegna
się z żoną -> wysyłany jeden całus
o
dżokej żegna
się z dziećmi -> kilka całusów
o
most ->
uderzanie pięściami w klatkę piersiową
o
trawa ->
mówimy „szu, szu” i wykonujemy gest odgarniania trawy
o
pokrzywy
-> odgłosy „aj aj aj!”
o
błoto –
klepanie w policzki
o
mucha ->
odgłosy „bzzzz” i próbujemy złapać ją w dłonie albo ją odpędzić
o
panie ->
odgłosy „Aaaaa…”
o
panowie
-> odgłosy „Uuuuu..”
o
chichoczące
panienki -> odgłosy „chi chi chi”
o
przeszkoda
-> klaśnięcie w dłonie
o
druga
przeszkoda -> dwa klaśnięcia w dłonie itp.
o
skręt
w prawo/lewo -> pochylamy się w daną stronę
·
Zabawa
"Dyscypliny sportowe"
W rytm muzyki uczestnicy przy pomocy gestów naśladują
dyscypliny sportowe, które wymienia prowadzący:
o
piłka nożna,
o
koszykówka,
o
jazda figurowa na lodzie,
o
szermierka,
o
jazda konna,
o
karate itp.
·
Zabawa muzyczno - ruchowa "Gimnastyka".
Dzieci w rytm piosenki wykonują czynności o których
mowa, muzyka gra coraz szybciej.
Gimnastyka,
dobra sprawa,
to
dla dzieci jest zabawa,
ręce
w górę, w przód i w bok,
skok
do przodu, przysiad, skok.
·
Zabawa " Limbo".
Animator ustawia poprzeczkę/ linę na różnych
wysokościach. Zadaniem uczestników jest przechodzenie pod poprzeczką w taki
sposób, aby nie dotknąć jej żadną częścią ciała.
·
Taniec integracyjny "Syp Symeon".
Ustawienie- w rozsypce lub na siedząco:
dwa klaśnięcia w kolana,
dwa klaśnięcia w dłonie,
równoległe ułożenie przedramion przed sobą: ruch
poziomy 2 razy prawa ręka nad lewą ( nożyce),
dwa razy lewa ręka nad prawą ( młoteczki)
dwa razy klaśnięcie w kolana sąsiada z prawej,
następnie 2 razy z lewej.
4.
Podróż do krainy tańca.
·
Zabawa przy piosence "Jedzie pociąg z
daleka".
Prowadzący objaśnia, że do kolejnej krainy dzieci bedą
podróżować pociągiem.
·
Taniec zamrażaniec.
Podczas gdy gra muzyka dzieci tańczą, gdy animator
zatrzymuje muzykę dzieci "zamarzają" w takiej pozycji w jakiej
zatrzymała się muzyka.
·
Muzyczna loteryjka.
Uczestnicy stoją w kole, jedna osoba otrzymuje pudełko
z zadaniami, w rytm muzyki pudełko jest przekazywane z rąk do rąk, gdy muzyka
przestaje grać, dziecko, które akurat trzyma pudełko losuje zadanie ( np. zrób
5 pajacyków).
·
Konkurs taneczny.
Uczestnik wybiera numer utworu od 1 do 10. Z głośników
wydobywa się muzyka, uczestnik ma 30 sekund na zaprezentowanie swojego tańca.
5.
Podróż do krainy smakołyków.
·
Zabawa muzyczna " Ciasto" ( utwór "
Kuchen" Klanza).
Dzieci siedzą w kole, w rytm muzyki wykonują gesty
przygotowania ciasta: ucieranie margaryny, wbijanie jajek, wyrabianie ciasta,
wałkowanie, częstowanie osoby po prawej i po lewej stronie.
·
Taniec ,, Chocolate ".
6.
Pożegnanie.
·
Taniec integracyjny " Samolot".
Prowadzący objaśnia, że nadszedł czas na odlot z
krainy Nibylandii, tym razem wszyscy polecą samolotem. W rytmie muzyki wszyscy naśladują włączanie
silników, zapinanie pasów, wyglądanie przez okno i lot samolotem.
Źródła:
http://www.edukacja.edux.pl/p-5363-gry-i-zabawy-integracyjne-dla-dzieci.php
http://zabawy.zielonagrupa.pl/wyscigi-konne/
http://www.edukacja.edux.pl/p-16255-cztery-pory-roku-w-zabawach-integracyjnych.php
http://dommieszko.republika.pl/startowa/Zajecia%20S/zaj%20klanz/index.htm
Vademecum animatora. Kompendium zabaw animacyjnych, 150 zabaw na każdą
okazję; Centrum AKSON 2016
Tańce i zabawy muzyczne:
Chocolate:https://www.youtube.com/watch?v=XeNYBQTxwWg
Samolot: https://www.youtube.com/watch?v=M-dli21QE3A
Ciasto: https://www.youtube.com/watch?v=JbQFBE6_iOY
Syp Symeon: https://www.youtube.com/watch?v=WpwWO5NycOg
autor scenariusza: Agnieszka Gąsior Centrum Szkoleń i Animacji
inne tańce na naszym kanale youtube: kliknij
zabawy integracyjne i tematyczne: kliknij
autor scenariusza: Agnieszka Gąsior Centrum Szkoleń i Animacji
inne tańce na naszym kanale youtube: kliknij
zabawy integracyjne i tematyczne: kliknij

kliknij na baner i zobacz sklep z materiałami do animacji:
Brak komentarzy:
Publikowanie komentarza